Mobilitet av människor och tjänster är en avgörande fråga för tillväxten. I arbetet med att stärka arbetsmarknadsregionen i sydöstra Sverige genomför Kalmar en utredning av framtida placering och kapacitetsanpasssning av sin centralstation. Syftet är att säkra snabba och tillförlitliga pendlingsresor inom länet men också i arbetsmarknadsregionen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Om fler tjänsteresor sker via järnvägen är det ett viktigt steg mot att bli en fossilbränslefri kommun år 2030. Projektet Kalmar C 2.0 Huvudspåret ska leda fram till ett beslutsunderlag för om centralstationen skall byggas om och kapacitetsanpassas i befintligt läge eller om den skall etableras på en alternativ placering.
Enligt en tidigare gjord förstudie har valet av placering reducerats till två lägen. I projektet Kalmar C 2.0 Huvudspåret ska dessa två alternativ undersökas mer utförligt. Förutsättningar och analyser för resmönster, utformning av resecentrum, stationsmiljöer samt funktionsledningar för spårområden ska granskas. Den nya centralstationen kommer att inrymma såväl stads- som länsbussar och måste klara av ca. 100 tågrörelser/dygn varför den förväntas bli en central punkt för den kommande stadsutvecklingen och resultatet av projektet kommer därför få effekter över lång tid.
Kalmar C 2.0 Huvudspåret har som övergripande mål att identifiera det bästa läget utifrån tillgänglighet och målpunkter, som kan möta de behov som finns för den nya centralstationen, både för näringsliv och för allmänheten. Projektmålet är att ta fram ett underlag för beslutet om centralstationens placering. För att detta ska vara genomförbart ska ett antal delmål uppfyllas:
Projektets primära målgrupper är förtroendevalda i Kalmar kommun, Region Kalmar län, den regionala kollektivtrafikmyndigheten, Trafikverket och näringslivet i Kalmar. Samtliga av dessa påverkar eller påverkas i hög grad av beslutet av var den nya centralstationen ska placeras. Sekundärt anses alla som kan tänkas komma att använda det framtida stationsläget som en målgrupp.
Projektets resultat förväntas vara ett fullgott beslutsunderlag för Kalmar kommun så att de kan avgöra var den framtida centralstationen ska placeras. Underlaget som tas fram i samband med projektet ska även kunna fungera som underlag för liknande insatser inom framtida transportinfrastruktur.
För mer information om Kalmar C 2.0 Huvudspåret, kontakta projektledaren. Om du vill ta del av projektbeslutet i sin helhet, kontakta någon av oss i Klimatsynk.
20202540
Kalmar kommun
Christer Olsson
Kalmar kommun
048-045 03 89
christer.olsson@kalmar.se